Eenderde van de hypotheekadviezen nog steeds op basis van provisie

Ondanks het naderende provisieverbod per januari 2013 wordt nog steeds 30% van de hypotheek adviezen op basis van provisie gegeven. Eind 2009 was dit nog 60%. Veranderende betalingsmodellen blijken geen belangrijke invloed te hebben op de keuze van consumenten voor een bemiddelaar. Vier van de tien sluit direct bij een aanbieder, 35% via een tussenpersoon en 20% via een hypotheekwinkel.

Van de consumenten die gebruik maken van een tussenpersoon, weet 15% niet hoe zijn tussenpersoon beloond wordt. Van de sluiters via het directe kanaal weet 22% dit niet. Deze cijfers zijn vergelijkbaar met de vorige meting, zegt de AFM. Consumenten doen zelf meer huiswerk: gemiddeld wordt 7 uur besteed aan gesprekken met adviseur(s) om een keuze te maken voor de soort hypotheek en de aanbieder. Daarnaast wordt nog eens 7 uur aan eigen tijd gestopt in onderzoek naar hypotheken. Eind 2010 was men 5,8 uur bezig met zelf informatie zoeken. Ruim 35% van de mensen die recent een hypotheek afsloten is een “oversluiter”, 25% is “starter”. Voor in totaal 22% van de recente sluiters is een aflopende rentevastperiode reden voor een nieuwe hypotheek; 33% vindt z'n verlengingsvoorstel tegenvallen.



Overig nieuws


 

De oplossing van Factua

  • Klantfacturatie volledig uit handen
  • Niet meer herinneren en aanmanen
  • 100% zekerheid van betaling
  • Hulp bij de overgang naar serviceabonnementen
  • Eenvoudige afdracht van assurantiebelasting