Een geschil voor 4 tientjes oplossen

Stel u heeft een geschil met een klant of medewerker. En wat u ook heeft geprobeerd, samen komen jullie er niet uit. Het laatste wat u wilt is de onderlinge relatie nog meer op scherp te zetten. Toch is dit vaak makkelijker gezegd dan gedaan en moeten er juridische stappen gezet worden.

In plaats van naar de rechter te stappen, kunt u in Rotterdam voor dit soort zaken voortaan de regelrechter inschakelen. Bij de regelrechter staat het goede gesprek voorop. Er is wel een voorwaarde: beide partijen moeten bereid zijn om hun zaak met de regelrechter te willen bespreken. Met een goed gesprek zoekt de regelrechter samen met de partijen naar een oplossing voor het geschil. Komen de partijen er niet uit in een gesprek? Dan hakt de regelrechter de knoop door.

In het hele land worden gelijksoortige initiatieven ontwikkeld. Het doel hiervan is om maatschappelijk effectieve rechtspraak in het leven te roepen. De regelrechter behandelt geschillen die gaan over arbeid, huurzaken en consumentenzaken, maar kan bijvoorbeeld ook ingeschakeld worden voor geldvorderingen. Het grote voordeel is dat regelrechters snel, eenvoudig, oplossingsgericht én goedkoop zijn.  

Loopt een geschil over bijvoorbeeld een geldkwestie met een klant zo hoog op dat u naar de rechter wilt stappen? Dan zou u bij een normale rechtszaak rekening moeten houden met de volgende proceskosten: griffierecht, kosten van een advocaat en overige kosten. Aan de kosten voor het griffierecht alleen bent u vaak al meer dan 200 euro kwijt. En dan komen de andere kosten daar nog bovenop. Legt u deze zaak voor bij de regelrechter in Rotterdam? Dan zijn de kosten maar 41,50 euro per partij. Aanzienlijk minder dus.

Voorkomen is altijd beter

Veel geschillen gaan over geldkwesties. Als ondernemer krijgt u helaas vroeg of laat te maken met wanbetalers. Ondanks dat u herinnering op herinnering stuurt, wordt de factuur maar niet betaald. Dit kan zo hoog oplopen, dat het inschakelen van de rechter nog de enige optie lijkt.

En dat is zonde, want juist deze situaties zijn goed te voorkomen. In veel gevallen hoeft het niet te leiden tot een gang naar de rechter. Factua kan u met dit gedeelte ondersteunen. En nog beter, we helpen u dit zo veel mogelijk te voorkomen. U dient de factuur in, Factua doet de rest. Indien nodig krijgt uw klant een herinnering, aanmaning en sommatie. Bovendien voorziet Factua u graag van persoonlijk advies, bijvoorbeeld wat u het beste kunt doen bij wanbetalers. Alles om ervoor te zorgen dat u betaald krijgt en de rechter er niet aan te pas hoeft te komen.

Benieuwd wat Factua voor u kan betekenen om geschillen over geldkwesties te voorkomen? Bel 078 611 45 00. Of laat via het contactformulier uw gegevens achter.