Factua gebruikerstip: de uiterste betaaldatum uitstellen

In deze periode hebben veel ondernemers het zwaar. Wilt u uw klant tegemoet komen door bijvoorbeeld uitstel van betaling aan te bieden? Dan heeft u de mogelijkheid om de uiterste betaaldatum van de factuur uit te stellen. Hieronder leggen wij u stap voor stap uit hoe u dit doet.

Let wel op, deze mogelijkheid geldt niet voor termijnfacturen. Dit is namelijk al een uitgestelde betaling. Wilt u advies hoe u deze klanten tegemoet kunt komen? Bel ons dan even via 078 611 45 00.

Stap 1: zoek de betreffende factuur erbij door in het dashboard naar ‘Facturen’ te gaan.

Stap 2: zoek hierna op de naam van de debiteur of op het factuurnummer. Bij ‘Weergeven’ kunt u een extra selectie maken door bijvoorbeeld te kiezen alleen de openstaande facturen van een bepaalde klant te tonen.

Stap 3: Adviesfactuur toont nu alle facturen die voldoen aan uw zoekopdracht. Zoek de factuur die u wilt uitstellen. Als u met de muis over de factuur gaat, verschijnt er een dropdown-menu. Klik hier op ‘Uitstellen’.

Stap 4: Er verschijnt dan een pop-up scherm. Bij ‘Vervaldatum’ ziet u de uiterste betaaldatum die op dit moment staat ingesteld. Deze datum kunt u aanpassen door een nieuwe datum op een later moment. Klik tot slot op ‘OK’.

U heeft de uiterste betaaldatum van de factuur aangepast. Tip: in de factuurgeschiedenis kunt u controleren tot wanneer de factuur is uitgesteld en of er een betaling is gedaan door de klant. Betaalt de klant de factuur niet op tijd of maar gedeeltelijk? Hierna loopt het betaalproces weer door zoals u dit van ons gewend bent.

U kunt de klant ook helpen door aan te geven dat de klant het totaalbedrag in delen mag betalen. Stel ook in dit geval de vervaldatum uit. En geef de klant aan dat hij bij iedere losse betaling het factuurnummer volledig meegeeft. Het systeem herkent dit dan automatisch en schrijft de betaling af van het totale bedrag dat open staat.

Bij vragen helpen wij u graag verder. Wij zijn bereikbaar op nummer 078 611 45 00.