Open communicatie

Samen oplossen - factuur betalen

Het kan gebeuren dat je het niet eens bent met een factuur, een automatische incasso mislukt of dat je een factuur niet kan betalen. Laten we vooral kijken hoe we het dan kunnen oplossen. Hieronder lees je meer informatie over de verschillende mogelijkheden.


Ik ben het niet eens met een factuur die ik heb ontvangen. Wat kan ik doen?

Je kunt dan het best contact opnemen met het bedrijf dat de factuur heeft gestuurd. De contactgegevens van deze opdrachtgever vind je terug op de factuur. Heb je jouw reactie of vraag over de factuur naar Factua gestuurd?  Dan sturen wij jouw bericht door naar het bedrijf dat jou de factuur stuurde.

 

Wat gebeurt er wanneer een automatische incasso niet lukt vanaf mijn bankrekening?

Het kan gebeuren dat de bank een automatische incasso wil uitvoeren, maar dat deze incasso niet is gelukt. Bijvoorbeeld doordat het saldo op je bankrekening te laag is om het bedrag af te schrijven. De bank probeert dan na 3 tot 5 werkdagen het bedrag alsnog te incasseren. Is het saldo nog steeds te laag? Dan zal de bank de automatische incasso storneren (annuleren) op je bankrekening. Je hebt dan nog een aantal dagen om het bedrag zelf te betalen. Heeft degene die deze factuur stuurt, de betaling niet ontvangen voor de uiterste betaaldatum? Dan ontvang je via Factua een herinnering. Hier lees je hoe je een factuur kan betalen.

 

Ik kan de factuur niet in één keer betalen. Wat nu? 

Neem dan altijd contact op met de opdrachtgever van Factua. Op de factuur zie je namens wie Factua de factuur stuurt. De contactgegevens van de opdrachtgever staan op de factuur of in de e-mail die je van ons hebt ontvangen. Bespreek met hen of er mogelijkheden zijn om tot een betalingsoplossing te komen. Bijvoorbeeld door in delen te betalen of het bedrag op een later moment te betalen.

 

Ik heb een betalingsregeling afgesproken, maar ik kan een deel niet betalen. Wat kan ik doen?

Het is altijd goed om dan contact op te nemen met de opdrachtgever van Factua. Op de factuur zie je namens wie Factua de factuur stuurt. De contactgegevens van de opdrachtgever staan op de factuur of in de e-mail die je van ons hebt ontvangen. Neem contact met ze op over het factuurbedrag dat je open hebt staan. Wellicht is er een mogelijkheid voor uitstel van betaling. Je kan ook veel informatie en tips over hulp bij schulden vinden op de website van het Nibud of Geldfit

 

Ik kan een factuur écht niet betalen. Waar moet ik zijn voor hulp bij schulden? 

In Nederland zijn er verschillende organisaties die je kunnen helpen met schuldproblemen. Je kan altijd terecht bij je gemeente voor advies of vragen over schuldbemiddeling of schuldsanering. Elke gemeente heeft de hulp bij schulden anders ingericht, maar vaak kan je terecht bij de afdeling Schuldhulpverlening. Ook wijk- of buurteams, het juridisch loket of de kredietbank kunnen je vaak verder helpen. Ook als je hulp krijgt, zal je nog altijd de openstaande rekening moeten betalen. Toch helpt het als je kan laten zien dat je wel graag wilt betalen. Op de website van het Nibud of Geldfit kan je ook veel informatie en tips over hulp bij schulden vinden.
 

Mijn financiële problemen zijn zo groot, dat ik ze niet meer kan overzien. Wat kan ik doen?

Vraag snel om hulp als betalen niet lukt en als je hiervoor geen oplossing hebt. Het is verstandig om je financiële situatie in kaart te brengen, of daar hulp bij in te schakelen. Praat erover met iemand. Dat kan ook anoniem, bijvoorbeeld via Geldfit. Zorgen de financiële problemen voor psychische klachten of andere problemen? Praat erover met de huisarts. Denk je aan zelfmoord? Neem dan meteen contact op met 113 Zelfmoordpreventie. Je kan 24 uur per dag anoniem bellen naar 113 of chatten met de hulplijn.

Contact

Mail Bel