Nieuwe transparantieregels: zó informeer je consumenten
Binnenkort gaat de nieuwe wetgeving voor provisietransparantie in. Vanaf 1 juli 2024 moeten verzekeringsadviseurs en tussenpersonen aan consumenten meer duidelijkheid geven over de beloning van hun dienstverlening. Het gaat erom dat de consument goed geïnformeerd wordt over de hoogte van de beloning, ook wel provisie genoemd, van de dienstverlening. Lees verder hoe je als ondernemer de nieuwe transparantieregels toepast.
Waarom gaat de nieuwe regelgeving in?
Veel consumenten weten niet dat zij aan adviseurs of tussenpersonen kunnen vragen of en hoeveel provisie gerekend wordt. Uit onderzoek van de Consumentenbond en de AFM blijkt dat consumenten dit wél graag willen weten. Om aan deze wens te voldoen, voert de overheid binnenkort een aantal wijzigingsbesluiten door. Een belangrijk doel van de nieuwe regels voor actieve provisietransparantie is dat consumenten beter begrijpen wat de meerwaarde is die een adviseur of tussenpersoon hen kan bieden.
Wanneer en voor wie gelden de nieuwe regels?
Goed om te weten is dat de nieuwe regels alleen voor nieuwe overeenkomsten gelden die vanaf 1 juli 2024 worden afgesloten. Voor overeenkomsten die zijn aangegaan vóór deze datum blijven de huidige regels gelden. Ook gelden de nieuwe regels alleen voor consumenten en dus niet voor de zakelijke markt.
Nieuwe transparantieregels: 5 aandachtspunten
Ben je ondernemer en actief als adviseur of tussenpersoon? Controleer dan of je bedrijf voldoet aan deze 5 belangrijke aandachtspunten.
1. Transparant zijn over je dienstverlening
De consument moet weten welke dienstverlening ze van jou kunnen verwachten én wat de meerwaarde is van je dienstverlening. Heb je een gesprek ingepland met een consument? Dan is het belangrijk om diegene daarvóór al te informeren over de diensten die je aanbiedt. Leg een consument bijvoorbeeld uit waarom diegene beter gebruik kan maken van jouw advies dan zelfstandig een verzekering af te sluiten. Na afloop van het gesprek geef je aan wat de consument vervolgens van jou mag verwachten.
2. Volg de gemiddelde provisie in de markt
De provisie die je vraagt, mag niet te veel afwijken van de gemiddelde provisie voor vergelijkbare producten met dezelfde risicodekking. Daarom is het belangrijk dat je de consument een inschatting geeft over de hoogte van de provisie vóórdat de overeenkomst wordt getekend.
3. Informeer de consument zo vroeg mogelijk
In het algemeen geldt: zorg ervoor dat de consument (nieuwe) informatie over de provisie zo snel mogelijk ontvangt. In elk geval vóórdat de overeenkomst is getekend. Oftewel: pré-contractueel.
4. Wijkt de geschatte provisie af? Geef het door.
Tijdens een adviesgesprek kan het gebeuren dat je de hoogte van de provisie flink moet aanpassen. Zo kan een verzekeringsadviseur na een adviesgesprek vaststellen dat de provisie waarschijnlijk 5% hoger wordt dan vooraf was ingeschat. Dit kan bijvoorbeeld zijn omdat het te verzekeren risico hoger is dan verwacht. Bij dit soort wijzigingen laat je de consument zo snel mogelijk en vóórdat de overeenkomst is gesloten, weten wat dit voor de hoogte van de provisie betekent.
5. Leg de provisie vast als een bedrag
Is de hoogte van de provisie definitief? Dan ben je verplicht om het bedrag in euro’s aan de consument door te geven. Je mag dus niet alleen een percentage van bijvoorbeeld de premie doorgeven. Dit bedrag leg je ook vast in het klantdossier.
Ben jij goed voorbereid?
We begrijpen dat het naleven van de nieuwe transparantieregels voor meer administratie kan zorgen. Gelukkig neemt Factua een deel van je dagelijkse werkzaamheden uit handen. Wij helpen je met een optimale inrichting van jouw facturatie, incasso en debiteurenbeheer. Heb je vragen over de inrichting hiervan? Neem dan gerust contact met ons op. We helpen je graag.