Ondernemen ten tijde van corona

Het coronavirus zorgt voor grote uitdagingen voor de ondernemer. Veel zzp’ers hebben geen of weinig werk meer, verenigingen zijn dicht en we werken massaal vanuit huis. Sociale contacten moeten we zo veel mogelijk beperken. Dat geldt ook voor klanten. Terwijl het juist in deze periode belangrijk is om bestaande relaties te onderhouden. Hoe zorgt u er dan voor dat het contact met de klant goed blijft?

Zo onderhoud u het contact met uw klant

1. Geef uitleg

Het advies is om fysiek afstand te houden tot klanten. Leg dit ook aan de klant uit. Maak hiervoor eventueel aanvullende afspraken met klanten over hoe jullie nu bepaalde zaken afhandelen. Het is verstandig om dit soort zaken zo vroeg mogelijk te communiceren. Heeft u afspraken gepland in de komende weken? Bel ze nu al na en vraag of het telefonisch kan.

2. Extra aandacht

Fysieke afspraken zijn belangrijk als u een goede band wilt opbouwen met de klant. Alleen is juist dat fysieke contact nu afgeraden. Besteed daarom wat extra aandacht aan de klant. Bel de klant een keer extra op of stuur een berichtje. Zo blijft u tegelijkertijd op de hoogte van alles wat er speelt binnen uw klantenkring.

3. Ga videobellen

Zet fysieke afspraken om naar videobellen. Videobellen is veel persoonlijker dan een gewoon telefoontje, omdat u elkaar ziet. Daarnaast kunt u met bijvoorbeeld Skype heel makkelijk uw computerscherm delen, waardoor uw gesprekspartner hetzelfde ziet als u. Pas op met het delen van vertrouwelijke gegevens of het versturen van vertrouwelijke documenten.

4. Stuur een mailing

Nu u niet persoonlijk bij klanten langs kunt, scheelt dit veel reistijd. Besteed deze extra tijd nuttig. Stuur eens een extra mailing. Vertel welke extra maatregelen uw onderneming neemt en wat dit voor de klant betekent. Of plaats wat vaker berichten op uw social media kanalen. Zo zorgt u dat uw onderneming zichtbaar blijft.

Algemene informatie over corona voor ondernemers

Ondanks deze tips is het natuurlijk voor veel ondernemers de harde werkelijkheid dat zij een deel van hun klanten verliezen. Heeft u vragen over de maatregelen die de overheid heeft getrokken of over de impact die het coronavirus op uw bedrijf heeft? Er zijn een aantal handige informatiepunten:

  1. Rijksoverheid: de overheid heeft een overzicht van de veelgestelde vragen over coronavirus voor werkgevers en ondernemers. Ook vindt u hier de nieuwe maatregelen van het kabinet op een rij.
  2. KvK: het KvK Coronaloket is tot en met 20 maart telefonisch bereikbaar van 8:00 tot 20:00 voor al uw ondernemersvragen. Bel 0800 – 2117.