5 tips bij het doen van belastingaangifte

De belastingaangifte 2019 moet vooralsnog uiterlijk 1 mei 2020 bij de Belastingdienst binnen zijn. Als ondernemer kan dit een flinke uitdaging zijn! Wij delen 5 belastingtips.

1. Houd uw administratie op orde

De belastingaangifte bestaat uit twee delen: het privédeel en het zakelijke deel. Het privédeel is grotendeels al ingevuld. Dit hoeft u slechts te controleren. Het zakelijke deel moet u wel zelf invullen. Zorg er daarom voor dat uw zakelijke administratie op orde is. Hoe beter deze op orde is, hoe makkelijker u deze gegevens in kunt vullen.

2. Gebruik de aftrekposten

Heeft u meer dan 1.225 uur aan uw onderneming besteed? Dan kunt u gebruikmaken van veel aftrekposten om uw winst te drukken. En dit zorgt ervoor dat u minder belasting betaalt. Op de website van de Belastingdienst vindt u per aftrekpost de actuele voorwaarden en bedragen.

Wist u bijvoorbeeld dat u ook de premie die u betaalt voor uw arbeidsongeschiktheidsverzekering kunt aftrekken? U kunt deze premie invullen als aftrekpost bij het onderdeel ‘uitgaven voor inkomensvoorzieningen’. Ook de oudedagreserve is een aftrekpost op de winst van uw onderneming.

3. Gebruik de middelingsregeling

Als ondernemer is de kans groot dat uw inkomen jaarlijks erg wisselt. Bijvoorbeeld omdat uw onderneming nog startende was of omdat u gewoon een lastiger jaar had. Is dit ook bij uw onderneming het geval? Dan kunt u in aanmerking komen voor de middelingsregeling. Hiermee voorkomt u dat u meer belasting betaalt dan het geval zou zijn als er een meer gelijkmatige verdeling van hetzelfde inkomen zou zijn geweest.

4. Controleer toeslagen

Bekijk ieder jaar opnieuw of u recht heeft op toeslagen. Omdat u waarschijnlijk te maken heeft met wisselende inkomsten, kunnen ook de toeslagen waar u recht op heeft wisselen. Denk bijvoorbeeld aan huurtoeslag, zorgtoeslag, kindgebonden budget of kinderopvangtoeslag.

5. Uitstel aanvragen

Heeft u op dit moment geen tijd voor de inkomstenbelasting? Dan is er een mogelijkheid om uitstel aan te vragen. Doe dit voor 1 mei. Hiermee wint u tijd en loopt u geen risico dat u een boete krijgt omdat uw aangifte te laat is gedaan. U moet de aangifte dan doen voor 1 september.

Het scheelt u veel tijd en soms zelfs kosten als uw administratie goed op orde is. Gelukkig helpt ons systeem u hier een handje bij! Zo kunt u zich weer snel focussen op uw werk.

Belastingaangifte en het coronavirus

Ondernemers met betalingsproblemen, mogen hun belasting dit jaar op een later moment betalen. Deze versoepeling is er om ondernemers in nood te helpen. Dit kan voor een periode van drie maanden. Het gaat dan om de inkomstenbelasting, de vennootschapsbelasting, de loonbelasting en de omzetbelasting.

Extra tip: doet u belastingaangifte voor een klant? Zo maakt u een losse factuur

Doet u naast uw eigen belastingaangifte, ook de belastingaangifte voor uw klanten? Dan kunt u via Adviesfactuur heel makkelijk een losse factuur hiervoor aanmaken. Hieronder leggen wij uit hoe u dit doet.

Stap 1: klik in het dashboard op ‘Facturen’ en klik hierna op ‘Nieuw’.

Stap 2: u krijgt onderstaand scherm te zien. Vul hier de klant in aan wie u de factuur wilt richten. Kies de verzenddatum, rubriek en de betaal- en verzendwijze. Kies bij ‘Factuurregels’ voor ‘Combinatie werkzaamheden’ of voor ‘Werkzaamheden’. Klik hierna op ‘Indienen’ en wij verzorgen het versturen en incasseren van de factuur.

Heeft u nog vragen over het aanmaken van een losse factuur? Bel 078 611 45 00.