Hoe werken betalingstermijnen?

Betalings­termijnen: hoe zit dat precies?

Gepubliceerd op
 284 keer gelezen

Je hebt een dienst geleverd aan jouw klant en stuurt vervolgens een factuur. Het doel is natuurlijk dat deze op tijd betaald wordt. Daarom staat er meestal een betalingstermijn op de factuur. Maar hoe lang mag jouw klant er wettelijk over doen om te betalen? En wat is gebruikelijk? Wij leggen het uit!

 

14 of 30 dagen

Als je geen betalingstermijn op de factuur zet, dan is de wettelijke betaaltermijn 30 dagen. Let op: dit zijn kalenderdagen en geen werkdagen. De termijn gaat pas in op het moment dat jouw klant de factuur ontvangt en dus niet vanaf de factuurdatum. Het is niet verplicht om een betaaltermijn te noemen. Toch is het om verwarring te voorkomen wel slim om een betalingstermijn op de factuur te zetten. Voor consumenten is het gebruikelijk om 14 dagen aan te houden.

 

Voorbeeld

  • Je maakt een factuur op 1 oktober en verstuurt deze per e-mail naar jouw klant op 3 oktober. Jouw klant krijgt de factuur direct per e-mail.
  • Op de factuur staat dat jouw klant binnen 14 dagen moet betalen.
  • De klant heeft dan tot 16 oktober de tijd om te betalen.

 

Betalen in termijnen

Als jouw klant een rekening niet in één keer kan betalen, dan is het natuurlijk fijn wanneer betalen in termijnen mogelijk is. Spreek met jouw klant af in hoeveel termijnen hij of zij de factuur betaalt. Zorg dat de termijnen redelijk zijn: dus niet te veel termijnen of te kleine bedragen per keer. Hoe meer termijnen, hoe groter de kans is dat de klant een termijn overslaat en dus niet betaalt. Als een klant een bedrag van 100 euro in 10 keer wil betalen, dan schiet je daar zelf ook weinig mee op. Je wil natuurlijk zo snel mogelijk jouw geld!

 

Betalingstermijn verstreken

Als de betalingstermijn verstreken is, stuur de klant dan een betalingsherinnering. Doe dat niet meteen na 1 dag. Het kan natuurlijk zijn dat jouw klant op dag 14 heeft betaald en de bank de betaling nog moet verwerken. Als de betalingstermijn 14 dagen is, stuur dan een eerste herinnering na zo’n 17 tot 19 dagen. Hoe langer het duurt totdat de klant betaalt, hoe verstandiger het is om steeds kortere betalingstermijnen aan te houden.

 

Bel de klant

Als een klant een factuur niet direct kan betalen, dan kan dat voor jouw klant net zo vervelend zijn als voor jou. Tip: kies voor persoonlijk contact. Bel jouw klant een keer op. Een factuur krijg je vaak sneller betaald als er telefonisch contact is geweest. En, je slaat 2 vliegen in 1 klap: debiteurenbeheer en relatiebeheer!

 

Online debiteurenbeheer met Factua

In ons debiteurensysteem bepaal je zelf wanneer een herinnering verstuurd wordt. Het debiteurenproces (versturen van herinneringen) start standaard na 14 dagen. Hier zit een respijttermijn van 5 dagen in. Na 19 dagen wordt dus de eerste herinnering verstuurd. Wil je dit aanpassen? Dat kan door zelf een betalingstermijn in te stellen. In veel gevallen is het ook mogelijk om de periode van een herinnering, aanmaning of sommatie te verlengen. Zo heb je alles zelf in de hand. Wel zo fijn!

 

Hulp nodig?

Heb je hulp nodig bij het instellen van betalingstermijnen? Bel 078 611 45 00 of stuur een e-mail naar info@factua.nl. We denken graag met je mee!