Financiën

Voorkom dat openstaande facturen verjaren

Gepubliceerd op
 126 keer gelezen

Heb jij nog facturen open staan? Facturen of vorderingen verjaren en zijn dus niet eeuwig incasseerbaar. Over het hoe en waarom vertellen we je graag meer.

Verjaringstermijn

De verjaringstermijn van een factuur is afhankelijk van aan wie je hem verstuurd hebt. Voor een zakelijke klant is dit 5 jaar. Voor een consument verjaart de factuur na 5 jaar als het gaat om een dienst. Als het een product betreft is dat na 2 jaar.  Na verloop van tijd is niet meer aantoonbaar op welke basis de oorspronkelijke overeenkomst is aangegaan. Het bewijs is meestal lastig te achterhalen waardoor er na een aantal jaren onduidelijk is wie nog waar recht op heeft. Bovendien wil de wetgever de debiteur beschermen tegen onverwachte vorderingen. Daarom zijn facturen en vorderingen niet eeuwig geldig.

Betalingstermijn of verjaringstermijn

Op de factuur staat een betalingstermijn (periode waarin betaald moet worden). Dit is iets anders dan de verjaringstermijn (geldigheid van de factuur).

Wettelijk gezien bedraagt de betalingstermijn van een factuur 30 dagen als geen betalingstermijn is overeengekomen. Korter of langer kan ook en in de meeste gevallen is een betalingstermijn van 15, 30, 60 of 90 dagen na de factuurdatum gebruikelijk. Als er niet binnen die termijn wordt betaald kan er soms rente worden berekend.

Voorkom verjaring factuur door te ‘stuiten’

Een verjaringstermijn kan opnieuw ingaan door de verjaring te stuiten, wat zoveel wil zeggen als dat een verjaringstermijn opnieuw begint. Dit stuiten van een verjaringstermijn doe je door je debiteur eraan te herinneren dat er nog een vordering open staat. Bijvoorbeeld door een betalingsherinnering, aanmaningsbrief of dagvaarding, waarin je het recht op nakoming voorbehoudt.

Vergeet niet om dit zowel via een schriftelijke mededeling als aangetekend te doen, zodat je later geen probleem hebt met bewijzen dat je debiteur tijdig de herinnering heeft ontvangen. Het kan overigens ook dat de debiteur de vordering erkent, waarna de verjaringstermijn opnieuw gaat lopen. Erkenning gebeurt bijvoorbeeld doordat je debiteur een termijnbetaling doet, of dat deze om uitstel van betaling vraagt.

Hoe helpt Factua je?

Factua neemt je een hoop werk uit handen. Wij versturen en incasseren de factuur namens jou met de gewenste verzendwijze en betaalwijze. Mocht de factuur niet worden betaald sturen we een herinnering. Als ook dit niet volstaat volgt een aanmaning (met €15 kosten) en vervolgens een sommatie (met €25 kosten). De aanmaning en sommatie worden altijd per post verstuurd. 

Wanneer de sommatie periode is verstreken stuurt Factua jou een ‘ter beoordelings-mail’. Je hebt dan 4 mogelijkheden:

  1. Je kunt de factuur overdragen aan de gerechtsdeurwaarder.
  2. Je kunt de factuur opschorten. De factuur blijft dan 4 jaar openstaan in ons systeem, zodat eventuele toekomstige betalingen hierop geboekt kunnen worden. Factua neemt geen actieve houding meer aan ten opzichte van deze factuur  maar wanneer er een betaling van de betreffende debiteur binnenkomt en er staat verder niets anders open, boeken we het alsnog op de factuur.
  3. Je kunt de factuur crediteren. Voor de eerder verzonden factuur ontvangt de klant een creditfactuur.
  4. De factuur wordt op de status ‘betaald’ gezet. De factuur wordt kunstmatig op betaald gezet, indien het volledige factuurbedrag is voldaan en alleen de kosten openstaan.

Wij zijn er voor je

Heb jij nog opgeschorte facturen open staan? Het loont om hier eens naar te kijken. Natuurlijk helpen we je graag bij dit proces. Bel 078 611 45 00 of mail ons. Onze specialisten staan klaar om je te helpen!