Wanbetaling door corona stijgt, 5 tips!

Sinds de uitbraak van het coronavirus wordt ruim de helft van de facturen in de zakelijk markt te laat betaald. Veel ondernemers zitten hierdoor in een spagaat. Want hoewel er absoluut begrip is voor situatie, moet u ook uw eigen hoofd boven water zien te houden. En het liefst zonder dat de relatie schade oploopt.

Wetsvoorstel: betaaltermijn naar 30 dagen

Veel ondernemers komen in de knel als ze lang op hun geld moeten wachten. Dit kan al problemen opleveren als het goed gaat met de economie. Laat staan in economisch pittige tijden zoals die nu ontstaan door het coronavirus. Door snellere betalingen krijgen ondernemers meer financiële ademruimte en een grotere kans om deze economische crisis door te komen.

Daarom werkt staatssecretaris Mona Keijzer samen met minister Sander Dekker aan een wetswijziging waardoor grote bedrijven de rekeningen van hun mkb-leveranciers sneller moeten betalen. Niet meer binnen 60 dagen, maar binnen 30 dagen.

Betaaltermijn neemt juist toe

Tot de wetswijziging er door is, lijkt juist het omgekeerde het geval. Veel ondernemers blijken juist nu bereid te zijn om klanten een langere betaaltermijn te geven. Ondanks dat de achterstallige betalingen zich opstapelen. De termijn is tijdens de pandemie gemiddeld twintig dagen langer in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.

Om liquiditeitsproblemen te voorkomen moeten ondernemers en bedrijven maatregelen nemen. Ondernemers stellen bijvoorbeeld de betaling aan hun eigen leveranciers en klanten uit. Een veel gehoord antwoord is dan ook ‘Ik kan u niet betalen, omdat mijn klant mij ook niet betaalt’. Maar geduld en empathie kunnen uiteindelijk geld kosten. En een te harde reactie kan leiden tot verlies van klanten en van potentiële omzet.

5 tips

Factua geeft u graag een aantal tips hoe u kunt omgaan met openstaande facturen en niet betalende klanten in coronatijd:

  • Wacht niet te lang en zoek uit wat de reden is van wanbetaling. Uitstellen en afwachten kan gevolgen hebben voor uw liquiditeit. Hoe langer u wacht met in actie komen, hoe langer het duurt voor de betaling binnen is.
  • Zie de huidige situatie niet als iets tijdelijks. Zoek naar structurele oplossingen waar de huidige tijd om vraagt. De pandemie duurt al te lang en is onvoorspelbaar. Ga niet in overlevingsstand door te denken ‘ik moet dit even volhouden’. Iedereen moet zich aanpassen aan deze nieuwe situatie.
  • Spreek af om in ieder geval de betaling ‘lopend’ te houden, bijvoorbeeld door een betalingsregeling af te spreken. Op deze manier ziet u dat uw klant zijn best doet om bij te blijven en hoeft u geen onnodige extra stappen te zetten. 
  • Schakel hulp in, u hoeft niet alles alleen te doen. Overleg met uw vakvereniging, accountant of debiteurenbeheerder. U kunt de oplossing niet altijd zelf bedenken.
  • Investeer tijd in goed debiteurenbeheer. Hiermee creëert u ruimte om bij uitblijvende betalingen direct persoonlijk contact te zoeken met de klant en maatwerk te leveren. Hierdoor neemt de kans op betaling toe!

De kracht van debiteurenbeheer

Juist in deze chaotische tijd is het belangrijk om te blijven focussen op goed debiteurenbeheer. U zult merken dat de klant zich hierdoor beter begrepen voelt, wat de zakelijke relatie enkel ten goede komt. Wilt u hierover graag persoonlijk advies? Ook in 2021 staat Factua voor u klaar.

Benieuwd wat Factua voor u kan betekenen? Bel 078 611 45 00. Of laat via het contactformulier uw gegevens achter.