Uiterste betaaldatum uitstellen

De uiterste betaaldatum uitstellen

Wil je jouw klant tegemoet komen door bijvoorbeeld uitstel van betaling aan te bieden? Dan heb je de mogelijkheid om de uiterste betaaldatum van de factuur uit te stellen. Hieronder leggen wij je stap voor stap uit hoe je dit doet.
 

Let wel op, deze mogelijkheid geldt niet voor termijnfacturen. Dit is namelijk al een uitgestelde betaling. Wil je advies hoe je deze klanten tegemoet kan komen? Bel ons dan gerust via 078 611 45 00.
 

Stap 1: log in via Factua en ga naar het menu ‘Facturen’. Zoek de factuur op waarvan je de uiterste betaaldatum wilt uitstellen. Voer de naam van de debiteur of het factuurnummer in.
 

Screenshot stap 1 betaaldatum uitstellen

 

Stap 2: bij ‘Weergeven’ kan je een extra selectie maken, bijvoorbeeld om alleen de openstaande facturen van een bepaalde klant te tonen.
 

Screenshot stap 2 betaaldatum uitstellen

 

Stap 3: je ziet nu alle facturen die voldoen aan jouw zoekopdracht. Zoek de factuur die je wil uitstellen. Als je met de muis over de factuur gaat, verschijnt er een dropdown-menu. Klik hier op ‘Uitstellen’.
 

Stap 3. Betaaldatum uitstellen

 

Stap 4: er verschijnt dan een pop-up scherm. Bij ‘Vervaldatum’ zie je de uiterste betaaldatum die op dit moment staat ingesteld. Vul de nieuwe vervaldatum in en klik op ‘OK’ om de factuur uit te stellen. Let wel op dat je de vervaldatum niet te ver vooruit verplaatst. Maak dus een bewuste keuze en stel een herinnerde factuur niet met jaren uit.
 

Stap 4. Betaaldatum uitstellen


Je hebt de uiterste betaaldatum van de factuur aangepast. 


Tip: in de factuurgeschiedenis zie je tot wanneer de factuur is uitgesteld en of de klant al heeft betaald. Betaalt de klant niet op tijd of niet alles? Dan wordt het debiteurenbeheer daarna gewoon weer hervat.
 

Voorbeeld van factuurgeschiedenis in Factua-software


Je kan de klant ook helpen door aan te geven dat de klant het totaalbedrag in delen mag betalen. Stel ook in dit geval de vervaldatum uit. En geef de klant aan dat hij bij iedere losse betaling het factuurnummer volledig meegeeft. Het systeem herkent dit dan automatisch en schrijft de betaling af van het totale bedrag dat open staat.


Heb je nog vragen?

Dan helpen wij je graag verder. Wij zijn bereikbaar op nummer 078 611 45 00 en per mail.

Contact

Mail Bel