Aanmaningskosten kwijtschelden

Factua gebruikerstip: aanmanings- of sommatiekosten kwijtschelden

Gepubliceerd op
 58 keer gelezen

Stel: een debiteur betaalt een factuur niet op tijd, gedeeltelijk of zelfs helemaal niet. Dan kan het zijn dat er aanmanings- en/of sommatiekosten in rekening worden gebracht. Wil je deze kosten toch kwijtschelden? Bijvoorbeeld omdat er inmiddels een passende oplossing is afgesproken. Of omdat je een goede relatie hebt met de klant? Dan kan dat, zonder dat deze kosten voor jouw rekening komen.

 

Losse factuur

Bij een éénmalige factuur of een factuur uit een abonnement, is het mogelijk om de aanmanings- sommatiekosten eenvoudig zelf kwijt te schelden. Deze mogelijkheid ontstaat pas wanneer het factuurbedrag volledig is voldaan. Dit kan je eenvoudig controleren door bij de factuur op ‘informatie’ te klikken.

Aanmaningskosten kwijtschelden - losse factuur

 

In bovenstaand afbeelding is te zien dat de ‘openstaande factuur’ op € 0,00 staat en de ‘openstaande kosten’ € 15,00 zijn.

 

Op betaald zetten

In het drop down-menu waar ook ‘informatie’ staat, staat ook de mogelijkheid ‘betaald’. Klik je hierop, dan zet je deze factuur op betaald en zijn de openstaande kosten van de betreffende factuur kwijtgescholden. Deze mogelijkheid is alleen zichtbaar wanneer het factuurbedrag volledig is voldaan. Voor het kwijtschelden van de kosten wordt € 4,95 (excl. BTW) gerekend in de rekening-courant.

Aanmaningskosten kwijtschelden - op betaald zetten

 

Betalingsafspraak maken

Omdat het factuurbedrag eerst betaald moet zijn voordat de openstaande kosten kunnen worden kwijtgescholden, kan het voorkomen dat de betaalperiode verlengd moet worden. Zo krijgt de debiteur de kans om het volledige factuurbedrag te voldoen, zonder dat er tussentijds een sommatie wordt verstuurd met bijkomende kosten. Door op ‘uitstellen’ te klikken, kan je deze vervolgactie uitstellen.

Aanmaningskosten kwijtschelden - betalingsafspraak maken

 

Termijnfactuur

Voor een factuur in termijnen gaat het kwijtschelden van de kosten anders, omdat dit al om een uitgestelde betaling gaat. Wanneer je dat wil, neem dan contact op met Factua om de specifieke situatie te bespreken. Bel 078 611 45 00 of laat via het contactformulier jouw gegevens achter. Onze specialisten staan klaar om je te helpen!