Klantloyaliteit vergroten met Serviceovereenkomsten
Er zijn veel discussies over serviceovereenkomsten. De meest gehoorde weerstanden zijn, het werkt niet of mijn klant wil het niet of na een paar maanden betaalt de klant niet meer. Veel van deze argumenten zijn bezwaren die we zelf gebruiken om niet met serviceovereenkomsten te hoeven werken. Waarom zouden we serviceovereenkomsten niet willen? Veelal omdat we niet de juiste motivatie hebben. Zonder de juiste motivatie vinden we het moeilijk serviceovereenkomsten te verkopen of te onderhouden.
Laten we duidelijk zijn, serviceovereenkomsten kunnen niet dienen om oude inkomsten op te vangen met vaag omschreven dienstverlening en een beloning die niet te verantwoorden is. Een serviceovereenkomst heeft een duidelijk doel, een helder omschreven dienstverlening en een reële en te verantwoorden prijs. Daarnaast is het een goed middel om de klantrelatie in stand te houden.
De huidige hypotheken worden veelal annuïtair gesloten met een looptijd van 15 jaar of langer. Weinig reden deze klanten de komende jaren over hun hypotheek te spreken, zou je denken. De risico’s op leven en/of overlijden kunnen wel degelijk veranderen en hoe hou je (of de klant) deze in beeld? Een goed voorbeeld hiervoor is een hypotheek serviceovereenkomst met als doel risico beheerder worden van de klant.
Het uitgangspunt is om driejaarlijks voor de klant kort en lang leven, klant profiel en risico profiel uit te werken en te bespreken. Op deze wijze kan je samen met de klant de risico’s van de klant in beeld houden en indien nodig aanpassingen doen.
De waarde hiervan is zeer concreet. Jouw investering in tijd is ca. 3 tot 4 uur per 3 jaar, jouw uur tarief is € 125,-. Deel dit door 36 maanden en een tarief van € 12,50 per maand is zonder meer verantwoord. Wanneer je Nationale Hypotheekbond gebruikt, kan je de dienstverlening aanvullen met het op dagelijkse basis vergelijken van de voorwaarden en prijsstelling van de hypotheek van jouw klant.