SEPA incasso: Algemeen doorlopend versus Bedrijven
Met een SEPA incasso kun je makkelijk betalingen automatisch incasseren in Eurozone landen. Dit kan eenmalig of doorlopend. Je hebt bij SEPA incasso’s de keuze tussen Algemeen of Bedrijven. Benieuwd wat de verschillen zijn en welke je voor jouw betalingen moet kiezen? Lees snel verder.
Wat is een SEPA incasso?
Met een SEPA incasso, ook wel standaard Europese Incasso genoemd, kan je automatisch bedragen afschrijven van de bankrekening van debiteuren. SEPA staat voor Single Euro Payments Area en is een initiatief van de Europese Unie om betalingen binnen de Eurozone makkelijker en goedkoper te maken. Wil je SEPA incasso’s gebruiken? Dan moet je een incassocontract aanvragen bij de bank en daarna machtigingen van jouw debiteuren verzamelen. Je int dan het bedrag wat je met jouw debiteuren hebt afgesproken. Dit kan eenmalig of doorlopend zijn:
- Eenmalig: je incasseert slechts één keer een factuur bij debiteuren. Voor iedere incassotransactie is een nieuwe machtiging nodig.
- Doorlopend: je incasseert terugkerende betalingen bij debiteuren. Zij geven dan een machtiging waarmee je terugkerende facturen kan innen. Denk hierbij aan abonnementen, contributies of termijnfacturen.
Soorten SEPA incasso: Algemeen en Bedrijven
Je hebt 2 soorten SEPA incasso: Algemeen en Bedrijven. Beide kunnen eenmalig of doorlopend plaatsvinden. Dit zijn de verschillen:
SEPA incasso Algemeen | SEPA incasso Bedrijven |
|
|
Particuliere debiteuren? Ga voor SEPA incasso Algemeen
Wanneer je te maken hebt met particuliere debiteuren, kies je voor de SEPA incasso Algemeen (eenmalig of doorlopend). Dit komt omdat je met SEPA incasso Bedrijven niet kan incasseren bij particulieren. Goed om te weten: ook zakelijke relaties kunnen via SEPA incasso Algemeen automatisch worden geïncasseerd. Hierdoor heb je maar 1 type incassocontract nodig wanneer je zowel particuliere als zakelijke relaties hebt. Maar hoe regel je dit in bij je eigen onderneming of vereniging?
SEPA incasso Algemeen (eenmalig of doorlopend) inregelen? Kies Factua!
Een SEPA incasso Algemeen geeft jou veel voordelen om automatisch bij klanten te incasseren. Maar vind je het lastig om dit zelf allemaal in beheer te hebben? Dan hebben wij een mooie oplossing: het geautomatiseerde facturatie- en incassosysteem van Factua. Wij regelen voor SEPA incasso Algemeen alles van a tot z. Facturen, incasso’s én betalingsverwerking: hier heb jij geen omkijken meer naar. Houd jij meer tijd over voor de zaken waar jij goed in bent. Extra voordeel: je hoeft zelf geen incassocontract aan te vragen bij de bank, want je maakt gebruik van het incassocontract van Factua.
Benieuwd? Neem contact op
Ben je benieuwd naar hoe wij jou kunnen helpen met SEPA incasso Algemeen (eenmalig of doorlopend)? Bel 078 611 45 00 of laat je gegevens achter via het contactformulier. Wij helpen je graag met het ontzorgen van je financiële zaken!