Vraagstukken met automatisch incasseren? Zo los je ze op
Volgens het Nibud heeft 42% van de huishoudens het afgelopen jaar betalingsproblemen gehad. Een probleem dat vaak voorkomt, is dat rekeningen te laat worden betaald. Is het handig om een automatische incasso dan opnieuw te versturen? En wat kan je doen als een debiteur de incassomachtiging intrekt? Het antwoord op deze vragen lees je hieronder. En we leggen uit hoe Factua jou hierbij helpt.
Terugboeken
Het kan gebeuren dat een automatische incasso die Factua laat uitvoeren door de bank, mislukt. Dit kan komen doordat het saldo te laag is op het IBAN van een debiteur. In dat geval houdt de bank een wachttijd aan van 3 tot 5 werkdagen. Is het saldo na deze periode nog steeds te laag? Dan storneert de bank de automatische incasso met als reden ‘onvoldoende saldo’.
Een debiteur kan het ook oneens zijn met een automatische incasso die al is uitgevoerd. Deze debiteur kan ervoor kiezen om het afgeschreven bedrag via de online bankieromgeving te storneren. De debiteur kan het gefactureerde bedrag zelf terugboeken met online bankieren. Dit mag binnen 8 weken (56 dagen) nadat het bedrag van het IBAN is afgeschreven. Voordat een automatische incasso wordt uitgevoerd, is deze al zichtbaar bij ‘geplande betalingen’. Een debiteur kan er dan al voor kiezen om de geplande incasso te storneren.
Goed om te weten: hoewel een debiteur een automatische incasso kan laten storneren (terugboeken), heeft deze persoon nog wel een betalingsverplichting.
Wat gebeurt er met de automatische incasso?
Nadat een automatisch geïncasseerd bedrag is gestorneerd, komt de factuur weer open te staan. Factua stuurt automatisch een betalingsherinnering met een iDeal-link naar debiteuren die jouw incasso gestorneerd hebben. Hiervoor hoef je niets te doen. Via de iDeal-link kunnen debiteuren de niet-betaalde factuur alsnog betalen. Dit kan ook via de QR-code op de factuur (per brief of e-mail). Zo krijgt de debiteur alsnog de kans om aan de betalingsverplichting te voldoen. De eerstvolgende termijn (bij een termijnfactuur) of periode (bij een abonnement) wordt het gefactureerde bedrag weer ‘gewoon’ via een automatische incasso afgeschreven.
Tip: kijk of je de incassodatum van een abonnement met automatische incasso kan aanpassen. In Adviesfactuur doe je dit eenvoudig door bij ‘Dag van de incasso’ te kiezen voor een andere datum. Komt het vaak voor dat een klant niet op tijd betaalt? Ga dan in gesprek met deze klant. Achterhaal bijvoorbeeld of het zinvol is om de incassodatum of de periode (frequentie) van facturatie aan te passen.
Machtiging voor automatisch incasseren intrekken
Als je automatisch terugkerende betalingen wilt incasseren, moet de debiteur eerst toestemming geven. Dit kan met een SEPA-machtigingsformulier. Ook hier geldt dat een debiteur het recht heeft om de ondertekende SEPA-incassomachtiging in te trekken. In dat geval zet je in Adviesfactuur de machtiging stop. Ga naar de abonnementsregel van de debiteur en kies bij ‘Betalingswijze’ voor ‘iDeal’ of ‘QR-code’. De klant kan de eerstvolgende factuur uit dit abonnement betalen met de nieuwe betalingswijze die je hebt ingesteld.
Meer over automatisch incasseren
Heb je andere vragen over automatisch incasseren of wil je meer weten over de mogelijkheden in Adviesfactuur? Bel 078 611 45 00 of stuur een bericht. Onze specialisten helpen je graag verder!