Wegvliegend geld met hand

Hogere kosten door inflatie? Dit kun je doen!

Gepubliceerd op
50.611 keer gelezen

Benzine, grondstoffen, verpakkingen: alles is de afgelopen maanden duurder geworden. De invloed van de oorlog in Oekraïne is economisch zelfs groter dan de impact van de coronacrisis. Grote kans dat je je als ondernemer gedwongen voelt om de prijzen te verhogen om de extra kosten te dekken. Hoe ga je als ondernemer om met de stijgende kosten? In dit artikel vertellen we je meer. 

Pas je prijs aan

Stijgen de kosten? Dan kun jij ook je prijzen verhogen. Belangrijk is wel dat je hier een goede reden voor hebt. Je klant wil namelijk het gevoel hebben dat er een eerlijke prijs voor betaald wordt. Bepaal zelf je kostprijs of uurtarief, zodat je dat kan onderbouwen. De prijs moet in lijn staan met wat je verkoopt of aanbiedt. Je kunt bijvoorbeeld een regelmatige verhoging op basis van CBS-cijfers doen. Maar het snel stijgen van transport- of grondstofprijzen is ook een goede reden om je prijs te verhogen.  

Wees transparant naar de klant

Communicatie naar je klant is de sleutel, dus leg je keuze goed uit. Wees eerlijk en to the point. Zijn de kosten zo hard gestegen dat jij het niet meer voor de oude prijs kan aanbieden? Vertel dat dan. Je hebt een goede marge nodig. Als de klant voelt dat hij een eerlijke prijs betaalt, dan is de kans groot dat hij dat accepteert. Je kunt trouwe klanten eventueel bedanken voor hun loyaliteit door nog eenmalig het oude tarief aan te bieden.

Voorkom verrassingen en discussies

Als je je prijs of uurtarief aanpast, geef het dan op tijd aan. Doe je dit eens per jaar? Neem het op in je voorwaarden en offertes. Door verrassingen te voorkomen, geef je de klant kans om te reageren op de verhoging. Zo voorkom je discussies. De klant gaat namelijk nadenken over jouw product of dienst wanneer je de prijs verhoogt. Denk aan een concurrent die goedkoper is. Verontschuldig je niet, maar focus je op de toegevoegde waarde van jouw product of dienst. 

Varieer met je prijzen

Je hoeft niet altijd voor iedere klant dezelfde prijs te hanteren. Gaat het om een spoedklus of een product op maat? Bereken dan een ander tarief dan normaal. Maak je prijzen variabel en dynamisch. Bijvoorbeeld door met dal- en piekuren te werken. Of biedt gunstigere prijzen voor aan vaste klanten of abonnees. Net wat bij jou en jouw bedrijf past.

Bied pakketten of abonnementen

Neem je producten en diensten nog eens onder de loep. En kijk of je pakketten of abonnementen kunt samenstellen. Voor de klant voelt een pakket vaak als meer waar voor zijn geld. Dit is een mooie manier om je extra kosten te dekken.

Wil je graag dat onze adviseur met je meedenkt? Of heb je een andere vraag? Bel 078 611 45 00 of stuur een mail.