Geschil oplossen

Een geschil voor 4 tientjes oplossen

Gepubliceerd op
 73 keer gelezen

Stel je hebt een geschil met een klant of medewerker. En wat je ook probeert, samen komen jullie er niet uit. Het laatste wat je wil, is de onderlinge relatie nog meer op scherp te zetten. Toch is dit vaak makkelijker gezegd dan gedaan en moeten er juridische stappen gezet worden.

In plaats van naar de rechter te stappen, kan je in Rotterdam voor dit soort zaken voortaan de regelrechter inschakelen. Bij de regelrechter staat het goede gesprek voorop. Er is wel een voorwaarde: beide partijen moeten bereid zijn om hun zaak met de regelrechter te willen bespreken. Met een goed gesprek zoekt de regelrechter samen met de partijen naar een oplossing voor het geschil. Komen de partijen er niet uit in een gesprek? Dan hakt de regelrechter de knoop door.

In het hele land worden gelijksoortige initiatieven ontwikkeld. Het doel hiervan is om maatschappelijk effectieve rechtspraak in het leven te roepen. De regelrechter behandelt geschillen die gaan over arbeid, huurzaken en consumentenzaken, maar kan bijvoorbeeld ook ingeschakeld worden voor geldvorderingen. Het grote voordeel is dat regelrechters snel, eenvoudig, oplossingsgericht én goedkoop zijn.  

Loopt een geschil over bijvoorbeeld een geldkwestie met een klant zo hoog op dat je naar de rechter wil stappen? Dan zou je bij een normale rechtszaak rekening moeten houden met de volgende proceskosten: griffierecht, kosten van een advocaat en overige kosten. Aan de kosten voor het griffierecht alleen ben je vaak al meer dan 200 euro kwijt. En dan komen de andere kosten daar nog bovenop. Leg je deze zaak voor bij de regelrechter in Rotterdam? Dan zijn de kosten maar 41,50 euro per partij. Aanzienlijk minder dus.

Voorkomen is altijd beter

Veel geschillen gaan over geldkwesties. Als ondernemer krijg je helaas vroeg of laat te maken met wanbetalers. Ondanks dat je herinnering op herinnering stuurt, wordt de factuur maar niet betaald. Dit kan zo hoog oplopen, dat het inschakelen van de rechter nog de enige optie lijkt.

En dat is zonde, want juist deze situaties zijn goed te voorkomen. In veel gevallen hoeft het niet te leiden tot een gang naar de rechter. Factua kan je met dit gedeelte ondersteunen. En nog beter, we helpen je dit zo veel mogelijk te voorkomen. Jij dient de factuur in, Factua doet de rest. Indien nodig krijgt jouw klant een herinnering, aanmaning en sommatie. Bovendien voorziet Factua je graag van persoonlijk advies, bijvoorbeeld wat je het beste kan doen bij wanbetalers. Alles om ervoor te zorgen dat je betaald krijgt en de rechter er niet aan te pas hoeft te komen.

Benieuwd wat Factua voor jou kan betekenen om geschillen over geldkwesties te voorkomen? Bel 078 611 45 00. Of laat via het contactformulier jouw gegevens achter.