Verduurzamen, zo doe je dat als ondernemer
Dankzij de energiecrisis en de verdubbelde energieprijzen komt energie besparen steeds hoger op de agenda te staan. Een belangrijke uitweg voor ondernemers om niet te bezwijken onder de hoge energieprijzen, is verduurzamen. En dat kan al met kleine aanpassingen. Benieuwd hoe jij jouw kosten kunt verlagen en kunt bijdragen aan een beter milieu?
Wonen en werken
Werk je als zelfstandig ondernemer vanuit huis? Dan verbruik je energie zowel privé als zakelijk. Hierdoor verbruik je meer stroom, warmte en licht dan mensen die buiten de deur werken. Maar ook in dit geval kun je jouw werkomgeving verduurzamen. Een aantal maatregelen die jouw energiekosten en -verbruik kunnen verlagen zijn:
- LED verlichting
- Isolatie
- Slimme thermostaat
- Zonnepanelen
- Warmtepomp
Pas het pand aan
Binnen de zakelijke dienstverlening zijn energiekosten maar een klein percentage van de totale kosten. Daarom is het in deze sector makkelijker om te verduurzamen. Denk aan een warmtepomp om het kantoor te verwarmen. Bevind jij je in een organisatie waar het energieverbruik hoog is? Kijk of er een mogelijkheid is om zonnepanelen te installeren.
Doe meer online
Kijk of je meetings vaker online kunt doen. Zo sla je twee vliegen in één klap: het is beter voor het milieu én je bespaart op de te hoge brandstofkosten. Verbruik je veel papier? Doe meer digitaal. Ontkom je er niet aan om toch gebruik te maken van papier? Een andere optie is om recyclebaar papier te gebruiken.
Afval en recyclen
Afval is een belangrijk onderdeel van het verduurzamen van je bedrijf. Voorkom verspilling op de werkvloer. Vervang papieren bekers door herbruikbare bekers. Of bedruk zo min mogelijk. Organiseer je productieproces zodat je zoveel mogelijk van je overgebleven materialen kunt hergebruiken of doorverkopen. Bijvoorbeeld het scheiden van productieafval. Let op: schoon plastic afval kan hergebruikt worden, verontreinigd plastic kan niet hergebruikt worden.
‘Vergroen’ je uitstraling
Steeds meer mensen maken ecologische en sociale keuzes. Én verwachten dat ook van bedrijven. Volgens een onderzoek vindt bijna driekwart van de consumenten dat organisaties een positieve bijdrage moeten leveren aan de samenleving. Verduurzamen van je bedrijf is daarom ook goed voor een groen imago. Versterk deze boodschap met duurzame maatregelen. Bijvoorbeeld door de slurpende bedrijfswagen te vervangen door een elektrisch model.