5 tips bij het doen van belastingaangifte
De belastingaangifte 2019 moet vooralsnog uiterlijk 1 mei 2020 bij de Belastingdienst binnen zijn. Als ondernemer kan dit een flinke uitdaging zijn! Wij delen 5 belastingtips.
1. Houd jouw administratie op orde
De belastingaangifte bestaat uit twee delen: het privédeel en het zakelijke deel. Het privédeel is grotendeels al ingevuld. Dit hoef je slechts te controleren. Het zakelijke deel moet je wel zelf invullen. Zorg er daarom voor dat jouw zakelijke administratie op orde is. Hoe beter deze op orde is, hoe makkelijker je deze gegevens in kan vullen.
2. Gebruik de aftrekposten
Heb je meer dan 1.225 uur aan jouw onderneming besteed? Dan kan je gebruikmaken van veel aftrekposten om jouw winst te drukken. En dit zorgt ervoor dat je minder belasting betaalt. Op de website van de Belastingdienst vind je per aftrekpost de actuele voorwaarden en bedragen.
Wist je bijvoorbeeld dat je ook de premie die je betaalt voor jouw arbeidsongeschiktheidsverzekering kunt aftrekken? Je kan deze premie invullen als aftrekpost bij het onderdeel ‘uitgaven voor inkomensvoorzieningen’. Ook de oudedagreserve is een aftrekpost op de winst van jouw onderneming.
3. Gebruik de middelingsregeling
Als ondernemer is de kans groot dat jouw inkomen jaarlijks erg wisselt. Bijvoorbeeld omdat jouw onderneming nog startende was of omdat je gewoon een lastiger jaar had. Is dit ook bij jouw onderneming het geval? Dan kan je in aanmerking komen voor de middelingsregeling. Hiermee voorkom je dat je meer belasting betaalt dan het geval zou zijn als er een meer gelijkmatige verdeling van hetzelfde inkomen zou zijn geweest.
4. Controleer toeslagen
Bekijk ieder jaar opnieuw of je recht hebt op toeslagen. Omdat je waarschijnlijk te maken hebt met wisselende inkomsten, kunnen ook de toeslagen waar je recht op heeft wisselen. Denk bijvoorbeeld aan huurtoeslag, zorgtoeslag, kindgebonden budget of kinderopvangtoeslag.
5. Uitstel aanvragen
Heb je op dit moment geen tijd voor de inkomstenbelasting? Dan is er een mogelijkheid om uitstel aan te vragen. Doe dit voor 1 mei. Hiermee win je tijd en loop je geen risico dat je een boete krijgt omdat jouw aangifte te laat is gedaan. Je moet de aangifte dan doen voor 1 september.
Het scheelt je veel tijd en soms zelfs kosten als jouw administratie goed op orde is. Gelukkig helpt ons systeem je hier een handje bij! Zo kan jij je weer snel focussen op jouw werk.
Belastingaangifte en het coronavirus
Ondernemers met betalingsproblemen, mogen hun belasting dit jaar op een later moment betalen. Deze versoepeling is er om ondernemers in nood te helpen. Dit kan voor een periode van drie maanden. Het gaat dan om de inkomstenbelasting, de vennootschapsbelasting, de loonbelasting en de omzetbelasting. De aangifte moet wel op tijd gedaan worden.
Extra tip: doe je belastingaangifte voor een klant? Zo maak je een losse factuur
Doe je naast jouw eigen belastingaangifte, ook de belastingaangifte voor jouw klanten? Dan kan je bij Factua heel makkelijk een losse factuur hiervoor aanmaken. Hieronder leggen wij uit hoe je dit doet.
Stap 1: klik in het dashboard op ‘Facturen’ en klik hierna op ‘Nieuw’.
Stap 2: je krijgt onderstaand scherm te zien. Vul hier de klant in aan wie je de factuur wilt richten. Kies de verzenddatum, rubriek en de betaal- en verzendwijze. Kies bij ‘Factuurregels’ voor ‘Combinatie werkzaamheden’ of voor ‘Werkzaamheden’. Klik hierna op ‘Indienen’ en wij verzorgen het versturen en incasseren van de factuur.
Heb je nog vragen over het aanmaken van een losse factuur? Bel 078 611 45 00.